‘Ik vind het leuk als ik wat voor bedrijven kan betekenen’

We waren al advertentiemoe, maar volgens experts worden we ook steeds meer influencermoe. Zo zei Marielle Krouwel al tijdens het marketingevenement Koffiedik Kijken te verwachten dat de influencerbubbel zal barsten in 2017. “Consumenten krijgen door dat beroemdheden op social media betaald worden om producten aan te prijzen.” Micro-influencers worden onder adverteerders dan ook steeds populairder. Het gaat bij micro-influencers niet om de omvang van hun bereik, maar om wie ze bereiken.

De zon schijnt en het terras van De Overburen in Amersfoort zit rond de klok van twee uur voor de helft vol. “Het is echt een stuk warmer dan ik dacht”, zegt Evelyne de Jong (25). De Jong is een micro-influencer. Ze is food- en reisblogger bij Buttercup Sisters en TravelGloss. Beide blogs zijn van haar. Ze bestelt muntthee met verse takjes munt.


Evelyne de JongIMG_0895 (1)25 jaar
Food- en reisblogger
Websites: TravelGloss  &
Buttercup Sisters
YouTube: TravelGloss
Instagram: @travelgloss.eu &
@evelynedejong


Hoe ben je op het idee gekomen om te gaan bloggen?
Ongeveer twee jaar geleden heb ik Buttercup Sisters samen met mijn zus bedacht. Het idee is bij ons aan de eettafel ontstaan. We vinden het allebei heel erg leuk om te schrijven en om recepten te bedenken en het leek ons leuk om hier een blog over bij te houden. Sinds een half jaar run ik het blog helemaal zelf omdat mijn zus inmiddels een succesvolle horecazaak heeft.

Waar haal je inspiratie voor nieuwe content vandaan?
Voor recepten gebruik ik vaak Pinterest. Af en toe komen er dingen voorbij die heel populair zijn en daar probeer ik dan mijn eigen twist aan te geven. Het gebeurt ook weleens dat ik in de supermarkt loop en dat ik een product zie waar ik veel mee kan. Dan probeer ik er zelf een recept mee te maken.

Het gaat bij micro-influencers niet om de omvang van hun bereik, maar om wie ze bereiken.

En hoe kom je aan al die leuke hotspots waar je over schrijft?
Ik loop regelmatig een rondje door de stad opzoek naar nieuwe plekken. Ik houd altijd mijn ogen open en als er een nieuwe plek geopend is, ga ik altijd even kijken of het wat is. Als ik het leuk vind, schrijf ik er een stukje over en benader ik ze ook. Als ik hotspot in andere steden zoek, gebruik ik vaak Instagram. Ik zoek dan op welke plekken veel getagd worden en natuurlijk gebruik ik ook andere bloggers als inspiratiebron.

Hoe zorg je ervoor dat jouw blog zich onderscheidt van alle anderen?
Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je veel zichtbaar bent. Dat doe ik door regelmatig iets te posten. Ik probeer meestal zo’n drie of vier keer per week iets te posten. Daarnaast moet je veel netwerken met andere bloggers.

Daar ben je zeker best wat tijd aan kwijt?
Ja, dat klopt. Ik doe ongeveer twee a drie uur per artikel, daarnaast moet ik natuurlijk foto’s maken en bewerken en ga ik naar alle locaties toe. Ik ben er dus best wat tijd aan kwijt, maar ik vind het gelukkig hartstikke leuk om te doen.

Op je blog staat ook dat je openstaat voor adverteerders. In hoeverre beïnvloedt de gesponsorde content die je post jouw lezers?
Ik merk niet echt veel verschil tussen mijn eigen posts en de gesponsorde posts. Ze worden allemaal ongeveer even vaak gelezen. Ik vind het wel heel belangrijk dat ik er zelf ook achter sta als ik gesponsorde content plaats. Als ik vind dat het niet bij mijn doelgroep past of als het niet strookt met mijn eigen normen en waarden, ga ik sowieso niet met ze in zee. Een week geleden werd ik bijvoorbeeld benaderd door een theater uit Amersfoort die een soort concert met eten gaat doen, maar het is een concert met klassieke muziek en ik denk niet dat dat bij mijn doelgroep past. Zoiets wijs ik dan af.

Dus je werkt alleen met bedrijven en producten waar je zelf echt achter staat?
Ja, absoluut. Ik denk dat je ook veel enthousiaster kan schrijven over een merk of product waar je zelf wat mee hebt. Dan komt het veel oprechter over. Ook vind ik het heel belangrijk dat het voor de lezer altijd duidelijk is dat het om gesponsorde content gaat. Dat schrijf ik er altijd bij, onderaan de post.

Word je vaak benaderd door adverteerders?
Niet extreem vaak. Dat komt omdat ik vooral met lokale bedrijven werk. Ik vind het leuk als ik wat voor hen kan betekenen en daar hoef ik niet per se geld voor.

Het Commissariaat voor de Media wil dat influencers transparanter worden omtrent gesponsorde content. Wat vind je hiervan?
Ik vind het wel goed. Gesponsorde content plaatsen is een vorm van beïnvloeden en daar moet je als influencer transparant over zijn. Zeker als je er betaald voor wordt. Aan de andere kant is het natuurlijk lastig om te bepalen of iemand uit eigen enthousiasme iets schrijft over een merk of product of dat doet omdat er wat tegenover staat.

Vind je de huidige regels voor het maken van reclame op social media duidelijk genoeg of tast je weleens in het duister?
Zelf vind ik het niet zo ingewikkeld, maar ik heb me ook aardig verdiept in al die regels. Toch merk ik dat anderen het wel lastig vinden. Het gebeurt nog regelmatig dat ik zie dat er reclame gemaakt wordt, maar dat dat nergens aangegeven wordt.

Hoe zie je de toekomst wat betreft influencer marketing?
Ik denk stiekem dat influencer marketing wat meer gaat afnemen. Ik merk bijvoorbeeld zelf al dat ik het minder leuk vind om blogs te lezen of om vlogs te kijken waar veel reclame in wordt gemaakt. Het lijkt wel een soort trend. Het is zo’n dingetje dat heel veel mensen willen proberen, maar ik denk dat er ook weer veel zullen afvallen als blijkt dat het ze niet brengt wat ze hadden gehoopt. Misschien dat er een aantal grote spelers overblijven.

En wat gaat de toekomst brengen voor jouw eigen blogs?
Ik denk rooskleurig. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik niet afhankelijk ben van adverteerders zodat ik echt kan blijven doen wat ik zelf het leukste vind: mensen inspireren.

 

Advertenties

One Reply to “‘Ik vind het leuk als ik wat voor bedrijven kan betekenen’”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s